نگاهي به تاريخچه موسيقي مذهبي در ايران و آسيب شناسي عزاداري در دوره كنوني
موسيقي مذهبي امروز، بهنجار يا ناهنجار؟
روزنامه اعتماد، سه شنبه 27شهریور97
محمد جواد صحافی
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
«بخش چهارم و پایانی»
با این تفاسیر آنچه امروزه از آن به عنوان موسیقی مذهبی یاد میشود و در اختیار عزاداران و مخاطبین قرار میگیرد تفاوت عمده ای با نمونههای ارائه شده در سالهای قبل دارد، تغییر ذائقه و سبک عزاداری جوانان که در تمام شعبات هنر نیز میتوان آن را مشاهده کرد، باعث شده است تا در کنار آنکه مرثیه سرایی و مرثیه خوانی ها اصالت خود را از دست داده و از حالت ردیف دستگاهی خارج شوند، به سمت پاپیولاریزه شدن گام برداشته و مجریان این قبیل نوحهها کپی برداری های بسیاری ناشیانهای از شعر و یا موسیقی ترانه های غربی به عمل آورند، از طرفی ناآگاهی مخاطبین و عدم توانایی درک درست از موسیقی عاملی گشته است که اجرا کنندگان هنر با سوء استفاده از این نکته که میتوان هر آش شوری را به خورد مخاطبین داد، انواع بی کیفیتی از موسیقی را به مخاطب عرضه میکنند، معضلی که نه فقط در شاخه موسیقی مذهبی و عاشورایی، که در تمام حوزه های هنر موسیقی ایرانی میتوان لمس کرد.
ورود مداحان ناآشنا به موسیقی و آواز باعث شده است که این افراد حتی در انتخاب موسیقیهای تقلیدی خود نیز دچار اشتباه شوند، همین امر سبب میگردد تا این مداحان ناوارد جدای از آنکه در انجام رسالت اصلی خویش که حفظ موسیقی عاشورایی است، دچار انحراف میشود، ضربه مهلکی به اعتقادات و باورهای مذهبی عزادارانی وارد کنند که سالهای طولانی با نوای غمبار مرثیه سرایان بزرگ در سوگ امامان خود گریستهاند. در این میان سئوالی که مطرح میگردد آنست که آیا شیوههای ارائه شده در موسیقی مذهبی کنونی میتواند با سخنان امیل دورکیم که از آن به عنوان آشنایی جوانان با هنجارها یاد میکند، مطابق باشد؟ آیا اصولاً آنچه اکنون از آن به عنوان موسیقی مذهبی با شکل و شمایلی نو یاد میکنیم، میتواند هنجار قلمداد شود یا آنکه خود از جمله ناهنجاریهایی است که ناشی ناآگاهی مخاطبین و سوء استفاده مداحان تازه کار است؟
منابع و مآخذ:
1.بیانی، خانبابا،1320، موسیقی در زمان ساسانیان، ماهنامه آموزش و پرورش، شماره 179 و 180
2.میلر، لوید، کیانبخت، طوبی، 1375، موسیقی سنتی ایران پرمایه و روح نواز، دانشگاه انقلاب، شماره 106 و 107
3.طالب پور، اکبر، 1393، تقدس زدایی نرم از عزاداری با نوحه پاپ، فصلنامه معرفت، شماره 21
4.غفاری، مریم، 1394، گفتگوی هارمونیک، سیری در تاریخ موسیقی و خنیاگری ساسانیان
دسترسی در : http://www.harmonytalk.com/id/13811
5.اصلانی، حسین، 1396، گفتگوی هارمونیک، ایران در کشاکش موسیقی.
لینک دسترسی به منبع: [https://goo.gl/97F44u
](https://goo.gl/97F44u🔸لطفا برای احترام به حقوق نویسنده و ناشر، مطلب را به همراه منبع آن نشر دهید.
#محمد_جواد_صحافی|@mjsahafi
موسيقي مذهبي امروز، بهنجار يا ناهنجار؟
روزنامه اعتماد، سه شنبه 27شهریور97
محمد جواد صحافی
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
«بخش چهارم و پایانی»
با این تفاسیر آنچه امروزه از آن به عنوان موسیقی مذهبی یاد میشود و در اختیار عزاداران و مخاطبین قرار میگیرد تفاوت عمده ای با نمونههای ارائه شده در سالهای قبل دارد، تغییر ذائقه و سبک عزاداری جوانان که در تمام شعبات هنر نیز میتوان آن را مشاهده کرد، باعث شده است تا در کنار آنکه مرثیه سرایی و مرثیه خوانی ها اصالت خود را از دست داده و از حالت ردیف دستگاهی خارج شوند، به سمت پاپیولاریزه شدن گام برداشته و مجریان این قبیل نوحهها کپی برداری های بسیاری ناشیانهای از شعر و یا موسیقی ترانه های غربی به عمل آورند، از طرفی ناآگاهی مخاطبین و عدم توانایی درک درست از موسیقی عاملی گشته است که اجرا کنندگان هنر با سوء استفاده از این نکته که میتوان هر آش شوری را به خورد مخاطبین داد، انواع بی کیفیتی از موسیقی را به مخاطب عرضه میکنند، معضلی که نه فقط در شاخه موسیقی مذهبی و عاشورایی، که در تمام حوزه های هنر موسیقی ایرانی میتوان لمس کرد.
ورود مداحان ناآشنا به موسیقی و آواز باعث شده است که این افراد حتی در انتخاب موسیقیهای تقلیدی خود نیز دچار اشتباه شوند، همین امر سبب میگردد تا این مداحان ناوارد جدای از آنکه در انجام رسالت اصلی خویش که حفظ موسیقی عاشورایی است، دچار انحراف میشود، ضربه مهلکی به اعتقادات و باورهای مذهبی عزادارانی وارد کنند که سالهای طولانی با نوای غمبار مرثیه سرایان بزرگ در سوگ امامان خود گریستهاند. در این میان سئوالی که مطرح میگردد آنست که آیا شیوههای ارائه شده در موسیقی مذهبی کنونی میتواند با سخنان امیل دورکیم که از آن به عنوان آشنایی جوانان با هنجارها یاد میکند، مطابق باشد؟ آیا اصولاً آنچه اکنون از آن به عنوان موسیقی مذهبی با شکل و شمایلی نو یاد میکنیم، میتواند هنجار قلمداد شود یا آنکه خود از جمله ناهنجاریهایی است که ناشی ناآگاهی مخاطبین و سوء استفاده مداحان تازه کار است؟
منابع و مآخذ:
1.بیانی، خانبابا،1320، موسیقی در زمان ساسانیان، ماهنامه آموزش و پرورش، شماره 179 و 180
2.میلر، لوید، کیانبخت، طوبی، 1375، موسیقی سنتی ایران پرمایه و روح نواز، دانشگاه انقلاب، شماره 106 و 107
3.طالب پور، اکبر، 1393، تقدس زدایی نرم از عزاداری با نوحه پاپ، فصلنامه معرفت، شماره 21
4.غفاری، مریم، 1394، گفتگوی هارمونیک، سیری در تاریخ موسیقی و خنیاگری ساسانیان
دسترسی در : http://www.harmonytalk.com/id/13811
5.اصلانی، حسین، 1396، گفتگوی هارمونیک، ایران در کشاکش موسیقی.
لینک دسترسی به منبع: [https://goo.gl/97F44u
](https://goo.gl/97F44u🔸لطفا برای احترام به حقوق نویسنده و ناشر، مطلب را به همراه منبع آن نشر دهید.
#محمد_جواد_صحافی|@mjsahafi